AFYONKARAHISAR BAROSU CMK HİZMETLERİNİN DÜZENLEMESİNE DAİR YÖNERGE
AMAÇ
MADDE 1-
Bu yönetmeliğin amacı, Afyonkarahisar Barosu’nca, CMK gereği müdafii ve
vekil görevlendirilmesi, görevlendirilen avukatlar arasında, adil dağılımın
sağlanması, ceza yargılamasının; yasalara, uluslararası sözleşmelere, insan
haklarına saygıya dayalı ve adaletli olarak gerçekleşmesinin sağlanmasına
yönelik, çalışma ilke ve yöntemlerin belirlenmesi ve ortak uygulamayı
sağlamaktır.
KAPSAM:
Madde 2-
Bu yönetmelik; Afyonkarahisar Barosu CMK uygulamasında, müdafii
veya vekil olarak görevlendirilecek avukatların saptanması, çalışma şekli,
meslek içi eğitim seminerlerinin yöntem ve esaslarını kapsamaktadır.
YETKİ:
Madde 3-
CMK 150, 234 ve 239 ncu maddeleri uyarınca ve bu maddelere istinaden
çıkartılan 02 Mart 2007 tarih ve 26450 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe
giren CMK yönetmeliği hükümleri doğrultusunda “Zorunlu Müdafii” görevlendirme
münhasıran Baroya aittir. Baro, bu yetkisini; Afyonkarahisar il sınırları
içinde kısa adı BARONET olarak adlandırılan bilgisayar otomasyon yazılımı ile
kullanır..
CMK KOMİSYONU:
Madde 4-
CMK Komisyonu, CMK uygulamalarından sorumlu yönetim kurulu üyesi ile CMK
Nöbet Listelerinde görev alan 4 üye olmak üzere toplam 5 üyeden oluşur. Baro
Yönetim Kurulu; bu sayıyı, CMK uygulamasının yarattığı ihtiyaca ve gereklere
uygun olarak artırabilir.
CMK Komisyonu, Baronun, çalışma komisyonlarına ilişkin düzenlemeleri
gereğince oluşturulur ve bu düzenlemelere göre, görevlerini yerine getirir,
yeni bir kurul oluşturuluncaya kadar görevine devam eder.
Yeni oluşturulan CMK komisyonu, sorumlu yönetim kurulu üyesi tarafından en
geç 15 gün içinde ilk toplantıya çağrılır.
CMK Komisyonu, ayda bir toplanır. Toplantıya katılanların salt çoğunluğu
ile karar verilir. Oyların eşit olması durumunda başkanın bulunduğu tarafın
kararı geçerlidir.
CMK Komisyonu, ceza yargılamasının; yasalara, uluslararası sözleşmelere,
meslek kuralları ve etiğine, kurulun yerleşmiş kararlarına ve ceza
yargılamasına ilişki tüm düzenlemelere uygun, adaletli ve insan haklarına
saygılı, ilke ve yöntemlerini belirler ve ortak uygulamayı sağlar.
Geçerli bir mazeret olmadan; birbirini takip eden üç toplantıya veya bir
yıl içinde toplam altı toplantıya katılmayan üyenin üyeliği başkanının teklifi
ve CMK Komisyonun kararı ile sona erer. Bu karara karşı 15 gün içinde Baro
Başkanı’na itiraz edilebilir. Baro Başkanı’nın kararı kesindir.
CMK KOMİSYONUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 5-
Komisyonun görev ve yetkileri şunlardır;
a-Baro yönetim kuruluna, kurulun faaliyetleri hakkında düzenli rapor vermek,
b-Müdafii ve vekil görevlendirme istemlerinin, oluşturulan gönüllü avukat
listeleri uyarınca, eşit olarak dağılımını sağlamak ,
c-CMK yasal düzenlemelerine aykırı davranışta bulunan, sistemi aksatan
müdafii ve vekiller hakkında işlem yapmak ve Baro Yönetim Kurulu’na
derhal bilgi vermek,
ç-CMK Komisyonun, CMK müdafilik ve vekillik faaliyetlerinin, aksamadan ve
ilgili tüm yasal düzenlemelere uygun yürütülmesi için gerekli önlemleri almak,
d-Baro Yönetim Kurulu ile ceza yargılamasının tüm birimleri arasında bilgi
alışverişlerini sağlamak, uygulamada ortaya çıkan sorunları gidermek için
önerilerde bulunmak ve komisyonun kendi kararlarına uygun uygulama birliğini
sağlamak,
e-BARONET görevlendirmelerini denetlemek ve CMK nöbet listesine kayıtlı
avukatların karşılaştığı aksaklıkları gidermek ve yardımcı olmak için
çalışmalar yapmak
f-Müdafii ve vekil olarak görevlendirilmek isteyen avukatların listesini
hazırlamak, listeye girmek ve listeden çıkmak isteyen avukatlar hakkında karar
vermek ,
g-Elektronik ortamda yürütülen nöbet uygulamalarını, gereklere göre
düzenlemek ve değiştirmek,
ğ-CMK uygulaması ile ilgili: şikayet, itiraz, görevden çekilme ve iade,
rapor, bilgilendirme, istifa dilekçelerini ve diğer, ilgili her türlü başvuruyu
incelemek ve karara bağlamak,
h-Meslek içi eğitim, seminer, konferans ve toplantılar düzenlemek, bu tür
toplantıların katılımcı, yer ve zamanını belirlemek, yönetmek ve
organizasyonları sağlamak,
ı-Baro Yönetim Kurulunca verilen diğer görevleri yerine getirmek,
Komisyon; vekil ve müdafii listelerini, listelerde yer alan avukatlar
arasında adil dağılım ve görevlendirme esaslarını, Baro Yönetim Kurulunun
belirlediği yöntem aracılığı ile yerine getirir.
EĞİTİM SEMİNERLERİ VE SERTİFİKA PROGRAMLARI
Madde 6-
CMK müdafilik ve vekillik sisteminde yer alan avukatlar, uygulamada birlik,
dayanışma, iletişim ve işbirliğinin sağlanması amacıyla eğitici ve öğretici
nitelikte olan eğitim seminerlerine katılabilir. Baro Yönetim Kurulunun kararı
üzerine, CMK Komisyonu gerekli gördüğü konularda sertifika programları
düzenleyebilir.
Seminerlerin içeriği, süresi, yeri ve zamanı, seminerlerin yönetimi,
konuşmacıların belirlenmesi, bilim adamlarıyla diğer eğitici ve bilgi verici
kişilerin seminere katılmalarının sağlanması, Baro Yönetim Kurulunun vereceği
yetki ile CMK Komisyonunca yapılır.
Sertifika programlı seminerlere katılmak zorunludur. Sertifika programlı
seminerler, yılda iki kez yapılır. Stajyer avukatlar stajının son 6 aylık
evresinde başvuruda bulunabilirler. Seminer sonunda, seminere katılan
avukatlara sertifika verilir. CMK nöbet listeleri, Baro Yönetim Kurulunca ya da
Baro Yönetim Kurulunun verdiği yetki üzerine CMK Komisyonunca, sertifika alan
avukatlardan oluşturulur.
Sertifikaların geçerlilik süresi 1(bir) yıldır.
Gerek görüldüğü takdirde, eksikliklerin tamamlanması ve yeni uygulamaların
yerleştirilmesi amacıyla düzenlenecek zorunlu seminerlere katılmayan, daha
önceden sertifika almış ve sertfika süreleri dolmamış olan avukatlar, Baro
Yönetim Kurulu kararı ile veya Baro Yönetim Kurulu’ nun vereceği yetki üzerine
CMK Komisyonunun kararı ile CMK Nöbet Listesinden silinebilir, bu nedenle CMK
Listesinden silinen avukata yeni sertifika alıncaya kadar yeni görev verilmez,
önceki verilmiş görevleri ise devam eder.
CMK Komisyonu, eğitim seminerleri konusunda Afyonkarahisar Barosunun diğer
kurullarıyla işbirliği yapabilir, ortak eğitimler ve toplantılar
düzenleyebilir. Afyonkarahisar Barosu üyesi ve istekli avukatlar arasından
eğitimci yetiştirilmesine ilişkin programlar düzenleyebilir.
CMK GÖREVLENDİRME ESASLARI
Madde 7-
BARONET sistemine, müdafii ve vekil atanması konusunda yasa ve yönetmeliğe
uygun talep gelmesi halinde, eşitlik ilkesi gereğince derhal görevlendirme
yapılır.
Müdafii ve vekil görevlendirilmelerinde aşağıdaki ilke ve yöntemlere
uyulur:
a- Zorunlu haller dışında görevlendirmeler sadece BARONET
sistemi üzerinden yapılır. BARONET, üzerinden yapılmayan görevlendirmelere
ücret ödenmez.
b- Görevlendirilen avukatlar, haklı ve yasal neden ve
engeller olmadıkça görevi bırakamaz.
c- Görevlendirmeler, gönüllü avukatların oluşturduğu
nöbet listesinden adil dağılım ilkesine göre yapılır.
ç- Acele yada zorunlu durumlarda: Baro Başkanı veya CMK
Komisyonu Başkanı tarafından da “derhal” ve durumun özelliklerine göre liste
dışı dahi gerekli görevlendirme yapılabilir. Bu durumda yapılan görevlendirme
derhal CMK Komisyonuna bildirilir.
d- Pozitif ayrım uygulaması ile meslekte ilk beş yılı
içerisinde bulunan avukatlara görevlendirme puanının 0,75 ile çarpımı oranında
görevlendirme puanı verilir.
e- Görevlendirme; soruşturma ve kovuşturma aşamaları için
ayrı ayrı yapılır ve ayrı ücret ödenir.
f- Soruşturma safhasındaki görevlendirmelerde, BARONET sistemi üzerinde
belirlenmiş olan “ortak yetkili” avukatlar dışında, yetkilendirme ya da tevkil
ile de olsa başka bir avukatın yerine görev kabul edilemez. Böyle durumlarda
ücret ödenmez.
g- Kovuşturma safhasındaki görevlendirmelerde, geçici
olmak kaydı ile yetki belgesi verilerek başkaca bir avukatın duruşmaları takip
etmesi ve yargılamanın aksamaması sağlanabilir. Bu şekilde yetki belgesi ile
görevlendirilecek avukata ayrıca ücret ödenmez.
ğ-Görevlendirme dağılımında esaslar;
1- CMK Nöbet Listeleri, Afyonkarahisar Barosuna kayıtlı ve 6. Maddede
yazılı sertifika sahibi avukatlar arasından gönüllülük esasına göre
oluşturulur. Zorunlu hallerde Baro Başkanı ya da CMK Komisyonu Başkanı
sertifika sahibi olmayan avukatları da görevlendirebilir.
2- Nöbet Listeleri ilçelerin coğrafi sınırları doğrultusunda
oluşturulur. Adliye teşkilatı olmayan ilçeler, CMK Komisyonu kararı ile en
uygun ilçe sınırlarına dahil edilir.
3- Nöbet Listeleri, soruşturma ve kovuşturma diye ikili bir ayrıma tabi
tutulur. Her bir listenin puanlaması farklı tutulur.
4- Müdafii veya vekil talebi, kolluk, savcılık ya da
mahkemelerce kendilerine verilen kullanıcı şifresi ve kullanıcı adı
kullanılarak BARONET sistemine giriş yapılarak online olarak talep edilir.
Gelen talep sistem tarafından değerlendirilir, ilgili nöbet listesinde en uygun
olan avukattan başlayarak avukatın sisteme kaydettirdiği cep telefonuna çağrı
yapar. Avukat görevi kabul ettiğinde veya reddettiğinde kendisine bir görev
puanı verilir ve listede puanı sırasına yerleşir.
5- Listeler görev puanı esasına göre tutulur. Avukata yapılan her çağrı
için 1 görev puanı verilir. Görev puanı CMK Ücret tarifesindeki ilgili
görevlendirmenin TL karşılığı olan miktarın 1/10’dur. Meslekte beş yılını
henüz doldurmamış avukatlar için 7. Maddenin d fıkrası hükmü ayrık tutulmuş
olup, görev puanı 0,75 çarpanıdır.
6- Kabul, red, ulaşılamama, meşgul vs. durumlardaki puanlama esaslarını
CMK Komisyonu belirler.
7- Görevlendirme, telefona gelen çağrıya olumlu yanıt vermekle başlar.
Görevi kabul eden avukat, Görev mahalli; bürosu ile aynı yerleşim çevresinde
ise 1(bir) saat içerisinde, bürosunun bulunduğu yerden farklı bir yerleşim
yerinden göreve çağrılıyorsa 2(iki) saat içerisinde görev yerine ulaşmak
durumundadır. Aksi halde talepte bulunan kurum yeniden avukat görevlendirmesi
isteyebilir. Bu durumda avukatın puanına 1 görev puanı daha ilave edilir.
8- Görev Listelerine kayıtlı avukat, yılda toplam 60(altmış) gün mazeret
hakkına sahiptir. Bu süre saniye bazlı işler. Avukat dileği zaman, dilediği
kadarını kullanabilir.
9- Mazeretli olmadığı halde görev kabul etmeyen, sistemin çağrısına
cevap vermeyen ya da telefonuna ulaşılamayan avukatın puanına ayrıca 1 görev
puanı kadar red puanı eklenir.
10- Nöbet listesine sonradan eklenen avukatlar, ortalama
puan esasına göre katılırlar. Ortalama puan, o ana kadar yapılan toplam görev
puanlarının nöbet listesine kayıtlı avukat sayısına bölünmesi ile oluşur.
Ruhsat
tarihinden itibaren ilk 3 yıl içerisinde müstakil büro açarak vergi kaydını
başlatan, daha önce listeye kayıt olmamış ve 30 yaşını aşmamış
avukatlar; listede yer alan ve bu madde hükmünce pozitif ayrımcılık puanı uygulanmamış
olan ilk sıradaki avukat puanının 60 puan eksiği puan ile eklenirler. Aynı
puana sahip avukatlara aralarında alfabetik sıraya göre görev verilir.
h- Çıkar çatışması bulanmayan
hallerde birden fazla şüpheli, sanık, mağdur, şikayetçi, suçtan zarar gören
veya katılan için görevlendirilen aynı müdafi ya da vekile bu kişilerin her
biri için ayrı , ancak en fazla 10 kişi ücreti ödenir.
Avukat, görevlendirmeyi kabul ettiği andan itibaren 2(iki) saat boyunca
mazaretli sayılır ve sistem bu süre zarfında bir başka görev için aramaz.
Ancak, bunun istisnai durumu olarak, aynı kurumca yapılacak başka görevlendirme
talepleri olursa sistem bu süre zarfında öncelikli olarak görevi kabul etmiş
avukatı arar. Bu durumda, aynı avukata en fazla 5(beş) görev verilebilir.
Avukat, bu durumda görevi kabul etmezse ayrıca red puanı eklenmez.
Komisyona
yapılacak başvurular için düzeltilmesi talep edilen işlemin öğrenilmesinden
itibaren 15 gün ve her halde 3 ay içinde başvurulur. Bu sürede başvurusu konusu
yapılmayan talepler için komisyon inceleme yapılamaz. İtiraza konu edilemez.
Komisyon
kararlarına karşı yazılı dilekçe ile kararın tebliği tarihinden itibaren15 gün
içinde baro başkanına itiraz edilebilir. Baro başkanınca da yapılacak inceleme
kesindir.
ı- Soruşturma aşamasında görevlendirme, iddianamenin kabul edilmesine;
kovuşturma aşamasında ise kararın kesinleşmesine kadar devam eder.
i- Avukatların, işlerini takip ettikleri kişi ve
kurumların taraf olarak bulunduğu ceza yargılamalarında, vekalet ilişkisi
bulunan avukat, tarafların hiç birisi için müdafii veya vekil olarak
görevlendirilemez. Görevlendirilmiş ise ilgili avukat durumu derhal Baroya
bildirir ve görevi iade eder.
j- Baro tarafından uzlaştırmacı olarak görevlendirilmiş
olan Uzlaştırıcı Avukat, bu sıfatla görev yaptığı olay ile ilgili olarak aynı
dosyada daha sonra vekil ve müdafii olarak görevlendirilemez.
k- 2014 yılı olağan genel kurul kararları muvacehesinde mesleğe yeni
başlamış meslektaşlarımızdan bağış alınmaması için yönetim kuruluna verilen
yetki doğrultusunda bağış alınmama süresi beş yılı tamamlayıncaya kadar olarak
belirlenmiştir.
MÜDAFİ – VEKİLLER:
Madde 8-
Müdafii-vekil Listelerinin hazırlanmasında; ihtiyaç, mesleki yeterlilik,
sertifikalı eğitim programlarına katılmış olma, kesinleşmiş bir disiplin cezası
bulunmama, başvuru öncesinde CMK kapsamında verilen görevleri yerine getirme ve
takip etme, CMK Komisyonunca hakkında bir yaptırım kararı verilmemiş olma, yada
yaptırıma ilişkin bir süre öngörülmüşse bu sürenin dolmuş olması, vb. gibi
ölçütlere göre değerlendirme yapmak yetkisi CMK Komisyonuna aittir.
Görev alacak avukatlar, öncelikle, Afyonkarahisar Barosu ve diğer Barolar
tarafından sertifika almış olan avukatlar arasından seçilir.
MÜDAFİ ve VEKİLLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ:
Madde 9-
Müdafi ve vekiller;
a- Zorunlu ve insani nedenler dışında, görevlendirildiği
birime bir saat içinde ulaşmakla,
b- Görevlerini mevzuatta belirli görev aşamalarının sonuna kadar yerine
getirmekle,
c- Görevlendirme yazısı, katıldığı soruşturma yada kovuşturma evresine
ilişkin tutanağın aslı, aslı yoksa onaylı örneği, varsa yapmış olduğu yol
giderlerine ilişkin belge, gider pusulası veya rayice uygun yazılı bildirimi
ile serbest meslek makbuzunu baroya vermekle,
ç- Yürürlükteki yasa ve düzenlemelere göre, görevden
çekilmeyi ya da işi reddetmeyi gerektiren hallerde durumu derhal CMK
Komisyonune bildirmekle,
d- Temyiz- istinaf incelemesinde bozulan kararlarda, yeni
esas numarası alan davayı da takip etmekle,
e- Görevlerini sonuna kadar, görev gereklerine uygun
şekilde yapmak ve özen yükümüne uygun davranmakla,
f- Soruşturma ve kovuşturma aşamasında tespit edilen veya
kendisine iletilen hukuka aykırılıkları ve olguları olayın özelliğine göre
kimlik tespiti, ifade, sorgu ve ayrıca görevli olarak katıldığı işlemlere
ilişkin tüm tutanaklara geçmesini talep etmek, şerh düşmek, tutanak tutmak, ve
CMK Komisyonune yazılı olarak bildirmekle,
g- Mahkemece, görevsizlik veya birleştirme kararı
verilmesi durumunda davayı gönderildiği mahkemede takip etmek, yeni mahkemenin
adını, dosya numarasını, duruşma gününü CMK Komisyonune yazılı olarak
bildirmekle,
ğ- Baro Başkanı ve CMK Komisyonu Başkanının acil durumlardaki resen
görevlendirmeleri hariç olmak üzere BARONET sistemi haricinde, görev kabul
etmemekle,
h- Aynı dosyada 10 kişiden fazlasına müdafiilik etmemekle yükümlüklüdür.
Yükümlülüklerini yerine getirmeyen müdafii ve vekiller, CMK Komisyonu
kararıyla listeden çıkarılabilirler.
GÖREVİN SONA ERMESİ
Madde 10-
Müdafi ve vekillerin görevi, aşağıdaki hallerde sona erer:
Soruşturma aşamasında, kovuşturmaya yer olmadığına dair kararın veya
yetkisizlik kararının kesinleşmesiyle , kamu davasının açılması durumunda ise
iddianamenin kabulü kararı ile,
Kovuşturma aşamasında; yargılamanın yapıldığı il yada ilçe dışında
yargılamayı gerektirir görevsizlik yada yetkisizlik kararının kesinleşmesi,
esasa ilişkin hükmün kesinleşmesi yada davanın nakline karar verilmesi,
Müdafii, vekil yada kendisine müdafii yada vekil görevlendirilen kişinin
ölmesi, Müdafii yada vekilin baro tarafından işten yasaklanması , meslekten
çıkarılması veya herhangi bir nedenle baronun süreli veya süresiz olarak
silinmesi,
Kişinin, kendisine bir müdafii veya vekil seçmesi,
Kovuşturma şamasında davaların birleştirmesi durumunda; birleştirme kararı
ile esası kapanan dosyalardaki müdafi ve vekillerin görevi sona erer,
Görevden çekilme, haklı koşullar yada yasal neden ve engellerlerin varlığı
durumunda gerçekleşir. Görevden çekilen avukat bu durumu derhal yazılı olarak
CMK Komisyonune bildirir. Bu bildirimler dava ile ilgili bilgileri, çekilme
gerekçelerini, duruşma tutanaklarını ve sonraki duruşma gününü içerir.
Avukatlık kanunu uyarınca çekilme talebinin bildirildiği tarihten itibaren CMK
Komisyonunca çekilme talebinin kabulü tarihinin kendisine bildirilmesine kadar
görevli avukatın sorumluluğu devam eder.
CMK nöbet listesinde kayıtlı iken herhangi bir nedenle listeden çıkan
avukatın, kovuşturma aşamasındaki görevi:
Görev yaptığı il veya ilçe dışına taşınmış olması, kaydının baro sicilinden
silinmiş olması, ciddi sağlık sorunları sebebiyle çalışmaması gibi hallerde tüm
görevleri için sona erer. Bu durumdaki avukat derhal kendisine yapılmış olan
tüm görevlendirmeleri, mahkeme adı, hukuki yardımda bulunulan kişi yada
kişilerin kimlik bilgileri ve dosya numaraları gibi gerekli tüm bilgileri
Baroya yazılı olarak bildirmek zorundadır.
Haklı bir nedeni olmaksızın görevi bırakan müdafi veya vekil o görev
nedeniyle kendisine yapılan ödemeleri iade eder.
CMK Komisyonunun, görevden çekilme talebinin reddine ilişkin gerekçeli
kararına karşı avukat, bu kararın kendisine tebliğinden itibaren onbeş gün
içinde Baro Başkanlığı’na itiraz edebilir. Baro Başakanı’nı bu konuda vereceği
karar kesindir.
ÜCRET
Madde 11-
CMK Ücret tarifesine göre;
a- Soruşturma aşamasında görevlendirilen avukatın görevi,
soruşturmanın tüm aşama ve işlemlerinde devam eder. Soruşturma aşamasında
kolluk görevlileri, Cumhuriyet savcısı ve mahkeme huzurunda yapılan ifade alma
veya sorgu için farklı avukatların görevlendirilmesi halinde tek (bir) ücret
ödenir ve bu ücret göreve katkıları oranında avukatlara paylaştırılır.
b- Soruşturma ve kovuşturma aşamalarında aynı dosyada,
aralarında menfaat çatışması bulunmayan birden fazla şüpheli, sanık, mağdur ve
müşteki için kural olarak bu kişilerin her biri için ayrı, ancak en fazla on iş
ücreti ödenir.
c- Yargı yerlerince istinabe ile yapılan işlerde
müdafilere ve vekillere hizmetin yapıldığı birime ilişkin belirlenen ücretin
yarısı ödenir.
ç- Görevsizlik kararı üzerine dosya görevli bir üst
mahkemeye gönderilmiş ise, müdafi/vekile yeniden görevlendirme yapılarak üst
mahkeme ücreti ödenir
d- Görevlendirilen avukatın yerine vekalet verilerek avukat atanması
halinde, görevlendirilmiş olan avukatın görevi sona erer ve bu avukata tam ücret
ödenir.
e- Dosyaların birleşmesi halinde, birleştirilen ve esası kapatılan
dosyadaki görevli avukata birleşme nedeniyle ayrı ücret ödenmez.
f- BARONET Sistemi dışındaki ifa edilen görevlere ücret ödenmez.
MÜDAFİİ VE VEKİL TARAFINDAN CMK KOMİSYONUNA TESLİM EDİLMESİ GEREKEN BİLGİ
VE BELGELER:
Madde 12-
Müdafii veya vekilin; görevlendirme yazısı, katıldığı soruşturma yada
kovuşturma evresine ilişkin tutanağın aslı veya onaylı örneği, belgenin çok
sayıda olması durumunda ilk ve son sayfası ve varsa yapmış olduğu yol
giderlerine ilişkin belge, gider pusulası veya rayice uygun yazıl beyanı ile
serbest meslek makbuzunu baroya vermesi gerekir.
İstinabe olunan işlere ilişkin görevlerde, ödeme ile ilgili yukarıda belirtilen
tüm belgeler soruşturma yada kovuşturmanın yapıldığı yer Cumhuriyet
Başsavcılığı’na ulaştırılmak üzere baroya teslim edilir.
Müdafii veya vekil sigortalı olarak çalışmakta ise birlikte çalıştığı
avukatın, avukatlık bürosu ya da avukatlık ortaklığı şeklinde çalışmakta ise
büro yada ortaklığının serbest meslek makbuzunu kullanır.
ÜCRET ÖDENMEYECEK HALLER:
Madde 13-
Görevlendirilen avukata aşağıdaki hallerde ücret ödenmez.
a Baro Başkanı ve CMK Komisyonu Başkanının acil durumlardaki resen
görevlendirmeleri hariç olmak üzere CMK müdafii ve vekil listesinde yer almayan
avukata,
b- Eksik bilgi ve belge sunan avukatlara (Eksiklikler tamamlanıncaya
kadar),
c- Baro tarafından görevlendirme yapılan işlere yetki
belgesi ile katılan avukatlara,
ç- Soruşturma yada kovuşturma aşamalarında müdafii-vekil
olarak görev almasına rağmen aynı aşamada vekalet ilişkisi ile yetki alan
avukatlara.
d- Yönetmelik hükümlerine aykırı davranışı nedeni ile CMK
Komisyonunca ücret istemi reddedilen avukatlara,
e- CMK ile ilgili tüm yasal düzenlemelere aykırı her
hangi bir işleme katılan avukata.
f- BARONET harici kabul edilen görevlendirmelere
YAPTIRIM İLKELERİ:
Madde 14-
CMK Komisyonunde görev alan avukatlardan, verilen görevin her aşamasında
gereken yasal işlemleri yapmayan, aksatsan yada, yönetmelikde belirlenen
kurallara aykırı davranan, CMK Komisyonu veya CMK ile ilgili yönetim kurulu
kararlarına uymayan avukatlar hakkında, Avukatlık Yasası, meslek kuralları,
yönetmelik ve bu yönetmeliğin 15, 16 ve 17. maddelerinde belirtilen yaptırımlar
uygulanır.
Yaptırım uygulanması gereken eylemin yönetmeliğin 15, 16 ve 17.maddelerinde
sayılanlardan birine girmemesi durumda eyleme uygulanan en yakın yaptırım
uygulanır.
Aykırılık yada aksamanın öğrenilmesi ile, ilgili vekil yada müdafiiden,
aksama ve aykırılık konusu hakkında, beyanını 10 gün içinde sunması istenir.
Hiç ya da süresinde sunulmaması doğrudan yaptırım nedeni değildir.
Yaptırımlar; uyarma, sistemden geçici olarak çıkarma ve sistemden kesin
olarak çıkarmadır.
UYARMA
Madde 15-
Uyarma; CMK görevlendirmelerinden doğan yükümlülüklerini özenli yapmayan
müdafii veya vekilin CMK Komisyonu tarafından yazılı olarak uyarılmasıdır. Uyarma
cezası alan avukatın soruşturma listesi puanına 5(beş) görev puanı; kovuşturma
listesi puanına 2(iki) ağır ceza mahkemesi görev puanı eklenir.
Uyarma yaptırımına uğrayan avukatın bu karara karşı kararın kendisine
tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro Başkanı’na itiraz hakkı vardır.
İtiraz üzerine Başkanı’nca verilen karar kesindir.
SİSTEMDEN GEÇİCİ OLARAK ÇIKARMA:
Madde 16-
Sistemden geçici çıkarma ; avukatın, müdafilik veya vekillik görevini
yaparken görevini aksatması ve görevin gerektirdiği yasal mevzuata ve Avukatlık
Kanunu’na aykırı davranması halinde eylemin ağırlığına göre CMK Komisyonu
tarafından en az 3(üç), en çok 6(altı) ay süre ile nöbet listesinden
çıkarılmasıdır.
Sistemden geçici olarak çıkarılan avukata, sistem dışı kaldığı süre
içerisinde başka görev verilmez. Ancak avukat daha önce kendisine verilmiş olan
işleri takip eder.
Ceza süresi sona erdiğinde, herhangi başka bir karara gerek kalmaksızın
avukat yeniden listeye dahil olur. Bu durumda avukat ortalama puandan listeye
kaydedilir.
Geçici çıkarma yaptırımına uğrayan avukatın bu karara karşı kararın
kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro Başkanı’na itiraz
hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Başkanı’nca verilen karar kesindir.
SİSTEMDEN KESİN OLARAK ÇIKARILMA:
Madde 17
Sistemden kesin çıkarma; avukatın, CMK görevlendirmelerinden doğan
müdafilik veya vekillik görevini yaparken görevini yapmaması, Avukatlık
kanunu’na ve yasal mevzuata aykırı davranma halinde CMK Komisyonunun kararı ile
kesin çıkarma yaptırımıdır.
CMK Nöbet Listesinde yer alan avukatlardan,
a- İlk uyarı tarihinden itibaren başlamak üzere, 1(bir) yıl içinde 3(üç)
kez uyarılanlar,
b- Sistemden geçici çıkarma halinde geçici çıkarma
süresinin dolmasından itibaren 1(bir) yıl içinde ikinci kez yaptırıma
uğrayanlar ,
c- Raporlarında kasıtlı olarak gerçeğe aykırı bilgi ve
belge verdikleri tespit edilenler,
ç- Avukatlık Yasası’nın Avukatların Hak ve Ödevleri başlıklı 6.kısmında
yazılı esaslara ve CMK’ na aykırı davrananlar,
d- CMK görevlendirilmelerinden dolayı disiplin
kovuşturması açılan durumlarda,
CMK Nöbet listesinden kesin olarak çıkarılırlar ve 2(iki) yıl geçmeden
tekrar görev alamazlar. Hakkında (d) bendine göre disiplin kovuşturması açılan
avukat hakkında ceza tayinine yer olmadığına karar verilmesi halinde yeniden
listeye dahil edilir. Sisteme geri alınma CMK Komisyonu kararı ile
olur. Kesin olarak Listeden çıkarılan müdafii- vekil takip etmekte
olduğu dosyaları ve duruşma günlerini içeren raporu CMK Komisyonune yazılı
olarak kararın kesinleşmesinden itibaren en geç 1(bir) hafta içinde verir.
Avukatın, sistemden kesin çıkarma kararına karşı, kararın kendisine
tebliğden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro Başkanlığına itiraz hakkı vardır.
İtiraz üzerine Baro Yönetim Kurulu’nca verilen karar kesindir.
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN HÜKÜMLER:
Madde 18-
Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ile Afyonkarahisar Barosu Yönetim
Kurulunca ve Baro Genel Kurulunca daha önce kabul edilip yürürlüğe konulan
diğer tüm yönetmelikler ve talimatlar yürürlükten kaldırılmıştır.
UYGULAMA VE YÜRÜRLÜK:
Madde 19-
Bu yönetmelik, Afyonkarahisar Barosu Genel Kurulunun kabül edildiğinde
yürürlüğe girer.
Madde 20- Bu yönetmelik hükümleri Afyonkarahisar Barosu
Başkanlığınca yürütülür. Yönetmelikte, CMK Komisyonunun önerisi ve
Afyonkarahisar Barosu Yönetim Kurulu kararı ile değişiklik yapılabilir.